Saturday

nasi lemak, gadis lif dan 100mg

lapar, pedih perut ni berkeroncong. "tiga ringgit setengah".  kata brader nasi lemak. muka ala ala nepal pun ada. fasih berbahasa melayu. rambut jambul sejemput jatuh ke dahi gaya superman zaman 90-an. aku selalu beli nasi kat gerai dia sebelum pergi kerja. sambal dia je yang sedap, ayam goreng makin lama makin mengecut aku tengok. lantaklah, asalkan aku kenyang makan petang ni.

jauh sikit jalan nak pergi kerumah sewa dari gerai dia. lutut aku makin kondem aku rasa. teringat tengahari tadi aku ada beli pain killer dari farmasi. lemah sangat badan, itu yang aku mampu fikir untuk beli. pain killer 100mg, aku harap boleh bertahan sebelum aku refer dekat hospital. ya, aku harap begitu.

berjalan menuju ke lif seorang buatkan mata meliar untuk melihat gelagat manusia petang ni. terdengar perbualan tiga orang budak kecil yang salah seorangnya memegang bola.

"minggu depan ada perlawanan kan?". tanya budak pakai baju malaysia belang kuning hitam.

"haah, aku nak main penyerang  lah, kau main sayap". jawab budak berbaju chelsea.

aku sebenarnya tertarik sebab diorang berbahasa baku. terfikir aku sebentar masa aku sebaya diorang aku pun berbahasa begitu ke? dengar macam lawak, tapi itulah dia. mungkin mereka peminat setia bola sepak malaysia sampai terikut ikut gaya bahasa Hasbullah Awang. takpe, itu bagus untuk sesi pembelajaran diorang di kelas nanti.

tunggu lif bukan kegemaran aku. macam haram sebab budak budak suka main tekan tekan butang setiap tingkat. aku terpandang seorang gadis mungkin lepasan SPM bersama dengan seorang wanita berbadan gempal. aku agak mungkin ini mak, akak atau jiran dia. biarlah, aku bukan nak ambil port sangat. cuma gadis tadi pandang aku dengan pandangan lain macam. persoalan muncul, "apahal minah ni pandang aku malu malu, siuman ke tak". dalam lif dia dibelakang aku. aku mengiringkan sedikit badan bersandar pada dinding lif. ekor mata aku melihat dia masih tersipu malu begitu. janggal.

tapi semakin hari, aku semakin menikmati setiap jam dalam hidup aku. aku semacam dapat rasa apa yang terjadi disekeliling aku. tak seperti dulu dimana aku tak endahkan langsung suasana sekitar. aku hidup dalam dunia aku. kadang kadang aku perasan juga yang aku banyak habiskan masa dengan membaca menaip. aku jadi seronok, padahal sebelum ni aku takdelah minat sangat benda benda ni, hingga sampai satu masa aku tersedar yang aku masih hidup dalam dunia sendiri. biarlah, aku seronok begini, rasa tak terbatas, bebas aku disini. pejam sebentar. letih.

No comments:

Post a Comment