Saturday

dua atau satu?

waktu ni, aku sedang mencari apa yang sedang aku fikirkan.  begitu banyak menyinggah. hampir setiap kali yang menjengah minda akan ku maktubkan melalui penulisa. ahhh. takkan semua aku nak tulis. bingung, berkecamuk, hilang arah aku dibuatnya. tertanya aku apa yang begitu berserabut, ligat diotak kanan dan kiri. tiba-tiba "tritt", bunyi mesej datangnya dari ibunda. 

''jangan lupa text ayah pasal nafkah bulan ni. ibu dah takda duit ni''

rasanya baru sebentar tadi aku fikirkan pasal ibu. lajunya dia terus menghantar pesanan ringkas. err. aku celaru. kenapa aku juga yang perlu beritahu ayah pasal nafkah yang memang dia patut beri bulan ni? masakan dia terlupa. mungkin, itu yang aku fikirkan. tapi kenapa aku? aku bukanlah anak sulung. bukan juga penyelesai masalah mereka. ahh biarkan. aku ambil telefon menaip mesej untuk ayah.

''salam. ayah, ibu tanya mana nafkah untuk bulan ni? dah lama peti ais tak penuh".

selesai.pesanan ringkas sudah dihantar, hanya tunggu respon dari ayah. selalunya lambat ataupun tak balas langsung. biarkanlah, aku tak punya hak memaksa. aku bukan sapa sapa, hanya anak kedua dari enam adik beradik. 

suasana bertukar sejuk, walaupun matahari kelihatan bersinar megah diluar tingkap. kaki aku berpeluh, begitu mendinginkan. aku duduk mencari kawan kawan serumah aku. lihat apa mereka buat tengahari ni. gelak tawa mereka menonton video hasil download jiwang.org- Raja Lawak musim 6. aku hanya lihat tanpa apa apa respon. video tu tak menarik perhatian aku langsung. aku ambil laptop, aku mula menaip semula. sedang leka datang suara menjengah gegendang telinga.

''hoi kau buat apa ajim? bak datang nak tengok jap''

''ahh.''

''alaa. bagila tengok, kau taip panjang panjang bukan orang baca pun. baik biar aku baca''. sambil gelak menganjing.

diam. aku palingkan muka, bangun tukar posisi masuk ke bilik aku. dalam hati rasa marah, celaka. kenapa perlu marah? bangang. aku pun taktahu apa aku masih fikirkan sekarang. memang perasaan bangang ni menguasai minda tatkala perut berombak seperti ada ular berasmara didalamnya. sial. takkan aku nak cirit lagi hari ni. ambil nafas, sebatang rokok dicucuh. sedia aku masuk kedunia dimana ketenangan untuk otak celaru sekarang. selesa.


No comments:

Post a Comment